Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Verbeter je techniek

Vlak na de tiende verjaardag van Twitter kwam ik (op Twitter) een voorbeeld tegen dat het verschil in ons werk toen en nu mooi illustreert.

Tien jaar geleden waren jongeren heel moeilijk te interesseren voor techniek, terwijl bedrijven net als nu om ingenieurs schreeuwden. De instroom aan de TU Delft (eerstejaars bachelors) was toen nog vijftig procent lager dan nu (ruim 2.000 in 2006 tegenover ruim 3.000 in 2015). Dus maakten we campagnes om jongeren naar onze voorlichtingsdagen te trekken. Met een knipoog wilden we laten zien dat de TU Delft spannend, leuk…was, in elk geval niet suf. Daarbij zochten we tien jaar geleden het randje op, met als doel ‘in the buzz te komen’ bij jongeren.

Campagne
De campagne bestond uit drie beelden: een dj achter een statafel, een jongen op een skateboard en een jongen die de bh-sluiting van een meisje open maakt. Dat laatste beeld dook deze week op op Twitter.

verbeter je T1

Gratis feedback
Tien jaar geleden lieten we na de campagne en de voorlichtingsdagen 43 scholieren ondervragen over wat ze vonden van de campagne en de voorlichtingsdagen. Deze week ontstond online onmiddellijk een discussie. Gratis feedback, daar had je tien jaar geleden als campagne manager een lief ding voor over gehad! Uit de interviews van toen bleek dat de scholieren de posters grappig vonden, maar niet relevant. Wat was de link met techniek? De ‘bh-poster’ vonden de ondervraagden ‘een beetje flauw’. Binnen de TU Delft waren de reacties verdeeld. Sommige mensen vonden het idioot of seksistisch om de TU Delft te verkopen met ‘bloot’. Dat er ook fans waren bleek toen al uit het feit dat de posters gretig aftrek vonden bij studenten en medewerkers.  Blijkbaar hangt er ergens op de universiteit nu nog een die deze week op de foto werd gezet.

Uiteenlopende reacties
Net als toen waren er deze week uiteenlopende reacties. Verbaasde Dat motiveert toch niemand erover na te denken of zij misschien techniek willen studeren, boze Kansloos @tudelft. Techniek kan zo vet zijn, en dan doe je dit. #seksime #platvloers #patriarchie, maar ook grappige @TUDelft kleedt je uit?.
Overigens ebde de discussie snel weer weg toen we uitlegden dat het een beeld uit een tien jaar oude campagne was.
Kijk hier voor de Storify.

Verbeter je T2Verbeter je T3

In gesprek gaan
Ik denk niet dat we een dergelijk beeld nu weer zouden gebruiken als we alles uit de kast moesten halen om de aandacht van jongeren te trekken. We kennen inmiddels de aantrekkingskracht die studentenprojecten, leuke voorbeelden van onderzoek … hebben. Als we iets prikkelends zoals in 2006 zouden proberen, zouden we nu waarschijnlijk juist gebruik maken van de kracht van online media om in gesprek te raken met onze doelgroep.

Be Sociable, Share!

4 comments

De toon van je artikel komt over alsof je de discussie wel grappig vindt. Niet per se inhoudelijk interessant. Wanneer je het inhoudelijk interessant zou vinden, zou je namelijk een reactie verwachten, ik zit geloof ik toch echt op het TU Delft blog, dat ingaat op hoe het toen was en hoe de gedachtegang van de universiteit inmiddels is veranderd. Als dat zo is. Dat men zo’n campagne nu niet meer zou doen, omdat het inhoudelijk niet ok is en niet omdat anderen ‘t blijkbaar niet ok vinden en dat nu makkelijker kunnen laten weten. Zonder die inhoudelijke reactie leest het als: “Oeps, Twitterdiscussie. Moeten we iets mee: ja ehhh.. Sorry but not sorry.” Just saying.

In mijn blog heb ik het inderdaad niet zozeer over de inhoud van de campagne van toen, wel over de dynamiek er omheen, in dit geval op twitter, en hoe dat in 10 jaar tijd is veranderd. Ik ben/was geen campagnemaker, maar het leek me eigenlijk vanzelfsprekend dat dit in de huidige tijd niet meer zou kunnen.

“Ik denk niet dat we”
“Als we iets prikkelends zoals in 2006 zouden proberen, zouden we nu waarschijnlijk juist gebruik maken van de kracht van online media om in gesprek te raken met onze doelgroep.”

Jup, de doelgroep was dus inderdaad de heteroseksuele jongen. Verder lees ik in deze post alleen dat “we het waarschijnlijk” niet meer zouden doen. En komt het over als: “omdat men nu makkelijker hun mening kan zenden”. Ik lees nergens dat de doelgroep inmiddels 10 jaar later natuurlijk wel is veranderd en dat jullie zelf inmiddels ook gegroeid zijn in het idee dat de TU Delft niet alleen voor heteroseksuele jongens hoeft te zijn. En dat jullie het daarom niet meer zo zouden doen.

Own het gewoon. Dat het je geen moer kan schelen.

De poster ís ook echt seksistisch, omdat alleen jongens worden aangesproken met deze poster. Je zou kunnen zeggen neem hem met een knipoog joh, maar het is een schoolvoorbeeld van uncunsious bias. Het grapje gaat er van uit dat de school, de studie voor jongens is. (hetroseksuele jongens). En daar moeten we van af. Ik had als destijds jonge dame zeker gedacht: oh hier ben ik dus niet welkom. Ben wel benieuwd: stond op de andere poster een skateboardend meisje? Of was de DJ een meisje? Tegenwoordig laten bedrijven als Google zien hoe het wel moet: https://www.google.com/diversity/at-google.html

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2011 TU Delft